Kåre Tveter

 

Kåre Tveter (f. 25.01.1922 - d. 21.03.2012) var fra Skarnes i Sør-Odal. Sin utdannelse tok han på Kunstakademiet under professorene Per Krogh og Alexander Schultz.

Tveters utstillinger

Tveter holdt sin første separatutstilling i 1959.
Senere har han blant annet holdt utstillinger i
1988 Galleri Saga, London, England
1988 The JMF Visitor Centre, Washington, USA
1988 The American Scandinavian Society of New York, USA
1989 Grenen Museum, Danmark
1992 Hafnaborg, Island
1993 Nordens Hus, Færøyene

Kåre Tveter har i tillegg deltatt i store kollektivutstillinger i Polen, Finland, Tyskland, Ungarn, Sverige, Japan, De Forente Arabiske Emirater, Kina, Sveits og Spania. 

Om Kåre Tveter

Kåre Tveter er født på Mobekk i Sør-Odal 25. januar 1922. Han begynte på Statens Kunstakademi i 1953, under professorene Per Krogh og Alexander Schultz, og debuterte på en kollektivutstilling i Paletten i 1957. Sitt gjennombrudd fikk han med en utstilling i 1965, og han ble raskt en av Norges mest anerkjente malere. Kåre Tveter var godt voksen da han debuterte som kunstner. Før han bestemte seg for å være kunstner på fulltid jobbet Kåre først som regnskapsfører i Sør-Odal, så i Landkreditt Bank i Oslo. I 1963 fikk han statens treårige arbeidsstipend, noe som ga han friheten til å satse for fullt på malingen.
 

Kåre Tveter var gift med Ruth (f. Sæther), og sammen fikk de barna Runa, Berit og Jarle Bror. 

 

"Et skjellett å henge lyset opp på"

 

Kåre startet med å male portretter, akter og landskap, men dreide over i nonfigurativ retning på 60-tallet (det var alltid mulig å ane formelementer fra naturen, men de var konstruerte, med hovedvekt på utforskning av fargens muligheter og begrensninger – aldri abstraskjoner av et bestemt landskap).

Mot slutten av 60-tallet vendte han tilbake til landskapet, ikke som nøyaktig gjengitt motiv, men som «et skjellett å henge lyset opp på», og ga liv til de motivene vi best kjenner i dag. Det var også på denne tiden de første tegnene til det spesielle lyset som skulle bli hans varemerke, dukket opp.

De tette, nesten gjengrodde overflaten i de tidlige bildene skiller seg sterkt fra hans senere teknikk, med spontane raske strøk, uten noen form for etterarbeid og korrigeringer.

 

Kåre Tveter og Svalbard


Kåre Tveter var 62 år da han første gang var på Svalbard i 1984. Han ble dypt fasinert av opplevelsen av det arktiske lyset, allerede under innflygningen ble han trollbundet. Fram til Tveter ble rammet av slag i 1998, noe som gjorde han arbeidsufør de siste fjorten årene av hans liv, besøkte han Svalbard flere ganger, og malte en serie bilder som ble bygget på opplevelser derfra.  Han verken malte, fotograferte eller tok skisser mens han var på Svalbard. Han samlet i stedet sine inntrykk og hentet disse fram når han kom hjem til sitt atelier.
 

Den spontane malemåte som går igjen i alle bildene fra Svalbard, har sitt utspring i Tveters mangeårige eksperimenter med akvarellkunst. Akvarellmalingen tillater ikke drastiske omarbeidinger og overmalinger, og hvert strøk er avgjørende. Tveter overførte akvarellteknikken til oljemaleriet, noe som bidrar vesentlig til å gi et umiddelbart og friskt uttrykk.

 

Kilde: Tor Cederkvist - "Landet som ikke er. Kåre Tveter - mannen og bildene"

 

 

Tveters representasjon
 

Kåre Tveter er representert i:
Museet for Samtidskunst, Oslo
Nasjonalgalleriet, Oslo
Norsk Kulturråd, Oslo
Bergen Billedgalleri
Lillehammer By's Malerisamling
Stavanger Faste Galleri
Hennie Onstad Kunstsenter
Stockholm Stads Samlinger
Epcotsenteret, Florida, USA
Grenen Museum, Danmark
Det norske Storting

I 1995 donerte Tveter 40 arbeider til Stiftelsen Kåre Tveter Samlingen i Longyearbyen, Svalbard. Disse bildene har funnet sin permanente plass i Galleri Svalbard.

 

 

© 2014 Kåre Tveter Galleri Lyshuset.

Ole Dysteruds veg 15, 2100 Skarnes

  • Facebook Clean